Mindfulness

Als mensen raken we onszelf al snel kwijt in vooral ‘doen’ in plaats van ‘zijn’. In de huidige maatschappij van rennen, vliegen, duiken, vallen en weer opstaan is het ook niet zo eenvoudig om bewust te zijn. Mindfulness geeft een handreiking om met volledige aandacht voor jezelf een tijdje niets te hoeven doen en nergens naar te hoeven streven. Je hoeft alleen maar bewust te zijn met jezelf.

“Beoefening van mindfulness betekent op een speciale manier oplettend zijn in het hier en het nu, zonder te oordelen.”

Mindfulness is een uitnodiging om jezelf te accepteren zoals je bent, in plaats van jezelf te accepteren door iemand anders te worden. Met Mindfulness beoefen je niet-oordelende aandacht voor wat je ervaart, of het nu plezierig of onplezierig is. Je oordeelt niet over je gevoelens en je oordeelt niet over wat je kunt of niet kunt. Je geeft ruimte aan jezelf om jezelf te zijn.”

Jon Kabat Zinn (grondlegger van mindfulness)

Wat is mindfulness niet?

Veel mensen denken dat mindfulness kan helpen om voor eens en voor altijd van angst en pijn af te kunnen komen. Toch is dit absoluut niet het doel van de oefeningen. Het kan wel een fijne bijwerking zijn van de oefeningen dat je je vaker ontspannen en gelukkig voelt. Als mensen zijn we vaak gewend om te vechten tegen vervelende symptomen als angst en pijn. Het belangrijkste doel van mindfulness is dat je niet langer die strijd aangaat.

Het gaat niet om je beter te voelen, maar om beter te leren voelen.